Kustantaja: Otava 2020
Petra Rautiainen (s. 1988) on valmistunut filosofian
maisteriksi historia pääaineenaan ja opiskellut kirjoittamista Kriittisessä
korkeakoulussa. Esikoisteoksessa Tuhkaan piirretty maa yhdistyvät
Rautiaisen historiantietämys, kiinnostus arktisiin alueisiin sekä maalaus- ja
valokuvausharrastuksen koulima luontosuhde.
Kirja liikkuu kahdessa aikatasossa. Yhdessä tasossa ollaan vuodessa
1944 ja Inarissa, missä nuori Väinö Remes kirjaa päiväkirjaan huomioitaan ja
ajatuksiaan. Hän on saapunut tulkiksi ja raportoijaksi natsi-Saksan
ylläpitämälle sotavankileirille, työskentelemään ensisijaisesti Gestapolle eikä
niinkään Suomen valtiolle. Ensivaikutelma leiristä on kuvottava.
Tätä leiriä ei voi kuvata mainitsematta hajua. Raikkaasta
talvi-ilmasta huolimatta kaikkialla hönkyy kuolema.
Väinö on kielitaitoinen mies ja kulttuuritutkimusta opiskelleena
kiinnostunut saamelaisten tavoista ja kulttuurista. Puheittensa perusteella hän
on täysin omaksunut Akateemisen Karjala-Seuran opin suomalaisen rodun puhtaudesta
ja lapinmaatiaisten rodullisesta ala-arvoisuudesta, mutta onko puhe ulkoa
opittua? Onko Väinö pohjimmiltaan pehmeä ja hieman runollinenkin?
Kello taisi olla kolme viisitoista kun taivaalta tipahti alas yksinäinen tähti. Mutta en minä mitään uskaltanut toivoa. Tällä maalla ei ole sellaiseen enää varaa. Tämä maa on menetetty maa.
Olot leirillä ovat epäinhimilliset, sillä vartijat eivät
pidä vankeja ihmisinä vaan ehtymättömänä työvoimana tai erilaisten
”tieteellisten” mittausten kohteina. Suurin osa vangeista on slaaveja, mutta
yllättäen joukossa on myös yksi suomalainen. Tämä Kalle-niminen mies on monia
etuoikeuksia omaava luottovanki, mutta mitä yhteistyötä hänellä on suomalaisen
vartijan Olavi Heiskasen ja saamelaisen sairaanhoitajan Saara Valvan kanssa? Mitä
ovat salaperäiset öiset kuljetukset?
Violettisilmäinen Saara on verenseisauttaja, noita ja
nomadi, mutta Väinö tuntuu ennen pitkää kokonaan unohtavan rotupetturuuden
käsitteen etsiessään tietä naisen syliin ja sydämeen. Voivatko Väinö ja Saara
antaa tunteilleen valtaa tilanteessa, jossa kaikki tarkkailevat toisiaan
vakoojan pelossa?
Toisessa aikatasossa eletään vuosia 1947–1950. Keniassakin
työskennellyt viisikymppinen toimittaja ja valokuvaaja Inkeri Lindqvist muuttaa
Enontekiöön kirjoittaakseen reportaasisarjan sodasta toipuvasta Lapista. Samalla
hän etsii tietoja puolisostaan Kaarlosta, joka Punaisen Ristin mukaan oli ollut
sodan loppuvaiheissa vankina jollakin Lapin leireistä. Onko Kaarlo monen muun
vangin tavoin teloitettu vai pakoileeko hän yhä jossain päin maailmaa?
On helppo arvata, että vankileirin Kalle ja Inkerin
aviopuoliso Kaarlo ovat yksi ja sama mies. Hänet ovat tunteneet niin Inkerin
vuokralainen Olavi Heiskanen kuin salaperäinen saamelainen Piera ja
sodanaikaisista toimistaan vankilassa istunut poliisimestari Koskela, mutta
kukaan heistä ei ole halukas jakamaan tietojaan.
”Jos sinä et tiedä, tiedätkö kenellä voisi
olla mitään tietoa?”
”Natseilla”, Piera naurahti ja pisti
tupakkaa piippuunsa. ”Suurin osa heistäkin on nyt kaltereiden takana, tai
teloitettu. Kyllä sinä sen tiedät.”
”Ei papereita,
ei mitään? Suomalaisissa asiakirjoissa?” Inkeri yritti, vaikka tiesi jo
vastauksen. Kaikki keskustelut, joita hän oli käynyt viranomaisten kanssa
asiakirjoista, olivat olleet surkeita. Ei mitään tietoa mistään. Vain tympeitä
ilmeitä. Lauseita, jotka kertoivat, että asia ei kuulunut Inkerille.
Niin keskittynyt omiin asioihinsa ei Inkeri ole, ettei oivaltaisi
miten epäoikeudenmukaisesti eteläsuomalaiset kohtelevat lapinihmisiä. Saamelaisia
pidetään toisaalta mielenkiintoisina rotuopillisen tutkimuksen ja mittaamisen
kohteina ja toisaalta primitiivisestä kulttuuristaan vapautettavina tietämättöminä
olentoina. Onko ihme, jos saamelaissyntyiset nuoret alkavat hävetä taustaansa?
Rautiainen osaa kirjoittaa kauheistakin asioista runollisen
kauniisti, mutta etenkin Lapin luonnon ja pohjoisen valon kuvaajana hän on
taiturimainen. Mukana on haikeutta, sillä ihmisen toimien myötä herkkä luonto
on muuttumassa ja tuhoutumassa.
Lanta sikenee, Lappi pakenee. Kemin lohi on näillä
minuuteilla kuolemassa sukupuuttoon. Järvet saastuvat. Porot kuljeskelevat
rajojen väärällä puolella. Kohta ei ole metsää, ei kalaa, ei poroja.
Lantalaisille on kai sama, millä me täällä eletään.
Nykytietojen mukaan Tuhkaan piirretty maa -teoksessa kuvatun kaltaisia leirejä ei Lapissa suinkaan ollut vain muutama, vaan lähemmä kaksisataa. Ihmiset jaettiin niille saksalaisella täsmällisyydellä: juutalaiset yhdelle, rotupetturit saksalaiset toiselle, slaavilaisperäiset kolmannelle… On hienoa, että Rautiainen on nostanut esiin tämän pitkään vaietun vaiheen Suomen historiasta. Kyllä aroistakin aiheista pitäisi pystyä keskustelemaan ja nykyihmisen niistä oppia ottamaan!
Lapin sotaa ovat teoksissaan kuvanneet ainakin Katja Kettu (Kätilö, 2011), Heidi Köngäs (Dora Dora, 2012), Paula Havaste (Yhden toivon tie, 2012) ja Tommi Kinnunen (Ei kertonut katuvansa, 2020).
Hieno esikoisteos. Hyvä ja tärkeä aihe.
VastaaPoistaHeippa, Mai! Kirjailija on rohjennut tarttua arkaan asiaan tai oikeastaan asioihin. Tämä herätteli kyllä monenlaisia ajatuksia!
Poista