10.5.2021

BROTHERUS, HANNA: Ainoa kotini

Kustantaja: WSOY 2021

Vain tämä keho on minun. Tarvitsen sen, että hyväksyn itseni. Tarvitsen sen, että uskallan olla kehossani kuin ainoassa kodissani maailmassa.

Koreografi, ohjaaja ja tanssitaiteilija Hanna Brotheruksen (s. 1968) Ainoa kotini - esikoisromaanin päähenkilönä on omine elämänkokemuksineen taiteilija itse. Brotherus kertoo laittaneensa kirjassa koko sielunsa peliin ja olleensa sitä kirjoittaessaan raadollisen rohkea, mutta tietenkin hän on pohtinut myös läheistensä suhtautumista paljastuksiin. Ilman itsekkyyttä teos olisi kuitenkin jäänyt vajavaiseksi, rauhaa oman itsen kanssa ei olisi löytynyt.

Apunani on pieni tyttö sisälläni. Hän on vahva, monta kertaa särkynyt. Hän ei halua olla sankari tai voittaja, kun hän kirjoittaa. Hän haluaa olla vapaa.

Ainoa kotini -teoksessa keskeisimmäksi teemaksi nousee suhtautuminen ruokaan ja sen kautta omaan kehoon. Miksi se on vaikeaa? Brotherus aloittaa kertomalla perheestään. Siveästä äidistä, joka ei tunnu pitävän tyttäristään ja joka vuoksi kertojan sisälle kasvaa häpeän juurakko. Isästä, joka välttelee konflikteja eikä osaa puhua tunteistaan. Etäiseksi jäävästä veljestä. Siskosta, jonka kanssa muodostuu käsite ”me”, mutta joka sairastuu anoreksiaan ja kuolee nuorena syöpään.

Siskon syömishäiriö vaikuttaa tietenkin koko perheeseen. Kertoja yrittää kannatella vanhempiaan, mutta on samalla suruissaan siitä, ettei ole näille yhtä tärkeä kuin sisarensa. Hän yrittää tasapainottaa tilannetta syömällä molempien edestä ja lihoo, vaikka tanssia harrastavan pitäisi olla kevyt ja siro.

Koen kasvaneeni surun sylissä. Kun suru on lokeroitunut kaikkialle kehoon, sitä ei saa sieltä pois. Pahanlaatuinen juurakko ei parane lääkkeillä, kevennyksillä eikä näkökulman vaihdoksilla.

Myöhemmin kertojan oma tytär sairastuu anoreksiaan. Äiti ei ole nyt valmis tinkimään omasta tiukasta ruokakontrollistaan, vaikka asiantuntijat suosittelevat syömään sairastuneen kanssa samansuuruisia annoksia. Tässä vaiheessa Brotherus ei pysty vielä tunnustamaan edes itselleen, että myös hänellä – normaalipainoisella - on syömishäiriö ja että hän tarkkailee pakonomaisesti joka hetki kehoaan ja sen ääriviivoja.

Kehoni on miellyttävä kotini vain, kun siellä ei ole ylimääräistä. Vain kun se on siisti ja tyhjä.

Toisena tärkeänä teemana kirjassa on äitiys; toisaalta ilo lapsista ja toisaalta murhe omasta riittämättömyydestä. Tulee avioero ja ehkä osittain sen laukaisemana tyttären anoreksia ja pojan huumeongelma. Lopulta koittaa myös toipumisen aika ja löytyy rinnalle uusi ihana puoliso, joka kannattelee, rohkaisee ja ymmärtää ja tuo myös huumoria elämään.

Taiteilijan työ on kirjan kolmas teema. Tanssi on Brotherukselle perustarve ja tila, jossa hän voi olla oma itsensä. Brotherus ei viihdy paikoillaan, vaan tarvitsee rääkkiä ja reuhtomista tunteakseen olonsa turvalliseksi. Kirjoittaminen taas on hänelle keino yrittää ymmärtää kokonaisuuksia ja sitten hyväksyä se, mitä ei voi ymmärtää. Kirjoittamisenkin hän kokee tanssina - se on liikettä rivien välissä. Tärkeintä niin liikkumisessa kuin kirjoittamisessa on kuitenkin intohimo.

Mielenkiintoisen asiasisällön lisäksi Ainoa kotini -teoksessa viehättää sen kaunis kieli. Runollisesta ja kuvailevasta tekstistä voisi poimia kaiken aikaa lauseita erilleen maisteltavaksi.

Olen hiekanjyvä, vesitippa ja havunneulanen. Yletyn vain itseni ympäri. Yletyn siihen, miltä minusta tuntuu. Kuulen vain oman sydämeni äänet. Maailmanrauhani alkaa siitä, että olen tyytyväinen itsessäni.

Olen syntynyt. Olen elänyt. Kuolen seuraavaksi. Kuolen joka tapauksessa. Olen väsynyt ihmisten imperfektisiin ja futuristisiin kuviin. Janoan elämän tajuamista juuri nyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti