Kustantaja: Gummerus 2021
Hämeessä sijaitsevan Hattulan Pyhän Ristin kirkon tarkkaa
valmistumisvuotta ei tiedetä, mutta Anneli Kanto on Rottien pyhimys -teoksessaan
päätynyt vuoteen 1480. Aluksi kirkko oli sisältä valkoiseksi kalkittu, mutta
linnanherra Åke Tottin, puolisonsa Märta Bengtsdotterin ja piispa Arvid Kurjen
lahjoitusten ansiosta Hattulaan saatiin vuonna 1513 maalariryhmä koristamaan tiloja.
Kirkkomaalarit tulivat useimmiten emämaasta Ruotsista. Niin
myös Anneli Kannon kirjassa, jossa työhön palkatun ryhmän muodostavat kokenut
maalari Andreas Pictor, munkki Benedictus, mestari Martinus ja Itämaan kieltä
osaava oppipoika Vilppu. Epäonni kuitenkin koettelee: Benedictus ei kuumetaudin
vuoksi pääse matkaan ollenkaan ja Vilppu murtaa kätensä pian töiden alettua.
Ratkaisu pulmaan on epäsovinnainen, sillä avuksi pyydetään paikallista
saviastioiden tekijää, Pelliina Rutgerintytärtä.
Pelliina on orpotyttö, jonka syntyperästä ei ole mitään
tietoa. Kyläläiset pitävät Pelliinaa vajaaälyisenä, sillä hänellä on tapana
nauraa ja puhella itsekseen ja huitoa käsillään. Ulkonäöltäänkin neitonen on
hieman outo isokokoisuutensa, pisamaisuutensa ja punaisten hiustensa vuoksi.
Maalarien opissa hän kuitenkin osoittaa nopeasti lahjakkuutensa ja etenee yhä
vaativampiin töihin. Vilpun suureksi mieliharmiksi.
Koska tavallinen kansa ei osaa lukea, on kirkon kuvien
opetettava seurakuntalaisille kristinoppia ja hyveellisyyttä. Tämä vaatii
maalareilta hyvää Raamatun, erilaisten legendojen ja pyhimysten tuntemusta.
Hattulan kirkon maalausten syntyessä valtionuskonto on vielä noin kymmenen
vuoden ajan katolilaisuus, joten pyhimyksissä on valinnan varaa. Toisaalta
maalareiden on osattava kuvata asioita tavalla, jota paikalliset ihmiset
ymmärtävät.
Katsojan piti kuvista ymmärtää Jumalan tarkoitus
ihmiskunnan suhteen, mikä elämässä on tärkeää ja mikä pitää heittää pois ja
mikä kaikkia kerran kohtaa. Katsojan on nähtävä elämän tuska ja kärsimys, koko
elämänmittainen ponnistelu, sen ilo ja onni ja vääjäämätön loppu, kuolema ja
tuomio. Maalarin piti saada yhteys näkymättömään ja tehdä se näkyväksi, luoda
kuva siitä, mitä ei silmä tavoittanut.
Kirkkoon maalattavien kuvien lukumääräksi on tuomiokapitulin
kanssa sovittu kaksisataa ja niiden sijoittelusta ja sisällöstä on etukäteen
tehty tarkka suunnitelma. Koska Hattulan kirkon kallein aarre on siru
Kristuksen rististä, on yhtenä aiheena ilman muuta legenda ristin löytäneestä
Pyhästä Helenasta. Hieman vähempiarvoisiin kohtiin maalarit voivat kuitenkin
tehdä omia ratkaisujaan. Sakastin ikkunanpielen Pyhä Kakukylla eli rotilta ja
hiiriltä varjeleva naispyhimys saattaa olla sellainen - ehkäpä peräti Pelliinan
omakuva!
Maalareiden aikataulu on tiukka, sillä kaikki pitää saada
valmiiksi yhden kesän aikana. Se merkitsee sitä, että keskikesän valoisana
aikana töitä tehdään aamuvarhaisesta yömyöhään. Kiireen vuoksi saattaa tulla
erehdyksiä. Esimerkiksi Aatamista ja Eevasta tulee vahingossa kaksi kertaa
suunniteltua suuremmat, kun taas viimeiseen ehtoolliseen osallistujat joudutaan
ahtamaan tiiviisti kylki kylkeen. Sitten tapahtuu kauheita ja koko projekti
vaarantuu!
Rottien pyhimys on vetävästi kirjoitettu
romaani, joka sisältää sekä romantiikkaa että juonittelua ja jännitystä.
Henkilöistä parhaiten tutustutaan Pelliinaan ja hänen kehittymiseensä
taiteilijana ja naisena, mutta herkullisin hahmo on Hattulan kirkkoherra Petrus
Herckepaeus. Tämä kyläläisten tuella Uppsalassa opiskellut nuori mies pysyy valmistuttuaankin
paikkakunnalla Mulli-Pekkana, joka turhaan ponnistelee arvovaltansa eteen.
Kirjassa on paljon mielenkiintoista tietoa 1500-luvun
kirkkotaiteesta, symboleista ja tulkinnoista. Hattulan kirkosta kiinnostuneen
kannattaa katsoa video, jossa Anneli Kanto esittelee kirjassa kuvaamiaan
maalauksia: https://annelikanto.fi/hattulan-kivikirkko.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti