Kustantaja: Gummerus 2021
Niillas Holmberg (s. 1990) eli pohjoissaameksi Jalvvi
Anna-Liissá Niillas on saamelainen muusikko, kirjailija, näyttelijä,
televisiojuontaja ja aktivisti. Holmberg
on ollut kaksi kertaa ehdolla Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon
saajaksi, viimeksi vuonna 2020 runokoelmalla Jalkapohja. Tämä runokokoelma
voitti myös Kirsi Kunnas -runopalkinnon. Saamelaisten
kansallispäivänä julkaistu Halla Helle on Holmbergin esikoisromaani.
Papin poika Samu vaikuttuu Tampereen taidemuseon näyttelyssä
”Lapin lupauksen” eli Halla Helle -taiteilijanimeä käyttävän Elle Hallalan
teoksista niin paljon, että suuntaa jo pari päivää avajaisten jälkeen tämän
kotiseudulle Utsjoelle. Majoitus löytyy Ellen äidin luota, työpaikka Pedar
Jalvi -kirjastosta ja yhteys Elleen eurooppalaisten runoilijoiden, filosofien
ja taiteilijoiden tuntemuksen kautta.
Samun pettymykseksi Elle on luopunut maalaamisesta ja ryhtynyt
opiskelemaan saamelaisia perinnetaitoja, jotta pystyisi jatkossa elämään luontaistaloudessa
vuodenaikojen mukaan. Hän asuu rivitaloasunnon sijasta tunturimökissä, käyttää puusuksia
ja pukeutuu vanhoihin vaatteisiin. Mitä on tapahtunut? Onko Elle ruvennut saamelaisuuden
asiaa ajavaksi aktivistiksi ja osallistunut ehkä laittomuuksiinkin?
Mikäs tässä on elellessä, jos meiän käsitys
hyvinvoinnista tai vaikka onnellisuuesta seuraa valtayhteiskunnan tarjoamaa
mallia. Mutta jo me haluamme elää saamelaisina, yhtäkkiä tasa-arvoa ei olekaan,
vaan meiän elinympäristöä ja elintapoja rajoitetaan vähä vähältä… Kaikki nämä
ylhäältä tulevat rajoitukset, jotka viittaa kintaalla meiän ikiaikaisiin
tapoihimme suojella ja tasapainottaa ekosysteemiä, ne rikollistaa meiän elintapamme
ja ihmisyytemme.
Elle kuitenkin luottaa Samuun ja alkaa lähetellä tälle runomuotoon tiivistettyjä kuvauksia näkemistään unista. Loppusilausta vaille psykologian kandi alkaa tulkita niiden viestiä Sigmund Freudin Unien tulkinta -teoksen pohjalta. Mitä symboloi sammakko, joka esiintyy unien lisäksi Ellen maalauksissakin? Mitä piippu? Mitä lepät ja haavat?
Ellen mielenterveyden järkkyessä yhä selvemmin Samu siirtyy hakemaan neuvoa C. G. Jungilta, vanhoista saamelaisista tarinoista ja jopa taolaisuuden perusteoksesta Tao te Ching. Käykö Elle sisimmässään kamppailua perinteisen ja modernin maailman välillä? Tunteeko hän tauluja maalatessaan pettävänsä esi-isänsä ja luontaistalouteen siirtyessään oman sisimpänsä?
Ne samat symbolit, jotka on luonnonkansojen myyttien ja maailmankatsomuksen kulmakiviä, elää yhä kaikissa ihmisissä, oli he kuinka etääntyneitä luonnosta ja esivanhemmistaan tahansa.
Halla Helle on yhteiskunnallinen romaani, joka avaa näkökulmia saamelaisten asemaan ja elämään. Samu toimii kätevästi havainnoijana kahden maailman välissä ja nostaa esiin etelän ihmisten ennakkoluuloja ja otaksumia, joita on oppinut muun muassa Lapin pappeja ihannoivalta isältään. Vähitellen hän ymmärtää, että vastakkain on kaksi erilaista maailmankatsomusta – länsimainen ihmiskeskeisyys ja saamelainen näkemys, jonka mukaan ihminen ja luonto ovat yhtä.
Monenlaiset asiat näyttävät vetävän saamelaisia kahtaalle. He haluavat estää kaivostoiminnan tai tuulivoimalat pyhiltä paikoilta tai porojen laidunalueilta, mutta tarvitsevat kuitenkin moottorikelkkoja, jotta porotalous olisi kannattavaa. Turismi tuo rahaa, mutta esimerkiksi kalastusrajoituksista on haittaa paikallisille. Vanhoja joikuja kunnioitetaan, mutta nykyajan ongelmista voi myös räpätä.
Perinteiset elinolot on Saamenmaalla ajettu niin
ahtaalle, että ilman niiihin sun mainittemiin moderneihin, luontoa
kuormittaviin vempaimiin turvautumista joku poronhoito ois loppunu jo ajat
sitten, ja ilman poronhoidon tuomaa suojaa loputki laidunmaat ois valjastettu
metsä- tai kaivosteollisuudelle. Siina on perimmät arvot ja käytännön pakko
ajettu ristiriitaan.
Halle Helle -romaanin juoni on itsessään suoraviivainen
ja helposti hahmotettava, mutta kun siihen lisätään pitkiä psykologisia ja filosofisia
pohdintoja ja keskusteluja, käy teos jo hieman puuduttavaksi. Se kannattaa
kuitenkin lukea saamelaisuutta avaavan näkökulmansa vuoksi. Ovatko saamelaiset
liian herkkänahkaisia vai polkeeko valtaväestö todella kyynisesti heidän
oikeuksiaan?
… vastaanottamalla saamelaiskäräjien lausunnon eli meidän
virallisen kannan se saa ikään kuin leiman paperiin, että kuultu on… Kun
saamelaisten näkemys on huomioitu, hankkeita voidaan toteuttaa tai jättää
toteuttamatta puhtain kätösin, eikä sortoa tapahdu. Ymmärrättekö? Tästä
näkökulmasta katsottuna saamelaiskäräjillä on valtiolle silkka alibin funktio:
ottamalla harteilleen kuulemisvelvollisuuden se pääsee eroon mielivaltaisen
sortajan viitasta sitomatta itseään mihinkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti